Okrugli stol o sigurnosti javnog prijevoza: Sindikati ZET-a nezadovoljani sigurnošću vozača i kontrolora

Okrugli stol o sigurnosti javnog prijevoza: Sindikati ZET-a nezadovoljani sigurnošću vozača i kontrolora

Okrugli stol o sigurnosti javnog prijevoza: Sindikati ZET-a nezadovoljani sigurnošću vozača i kontrolora

U organizaciji Savjeta za urbanu sigurnost Grada Zagreba danas je na Tribinama Grada Zagreba, Kaptol 27 održan Okrugli stol na temu: Kako podići razinu sigurnosti sigurnosti vozača i kontrolora ZET-a?

Na okruglom stolu sudjelovali su Anto Jelić, predsjednik Sindikaat vozača i prometnih radnika RH, Velimir Tišma, predstavnik PU zagrebačke, Sonja Nola, predstavnica Uprave za kazneno pravo i probaciju Ministarstva pravosuđa RH, Mato Kraljević, šef prometnog i komunalnog redarstva Grada Zagreba, Branka Miljenović, savjetnica u Uredu gradonačelnika i koordinatorica Vijeća za prevenciju Grada Zagreba, Ljuba Romčević – Žgela, voditeljica Podružnice ZET-a, dr.sc. Ivan Tolić, pomoćnik voditeljice Podružnice ZET-a i Joško Morić, direktor Službe sigurnosti Zagrebačkog holdinga.

Na okruglom stolu bili su nazočni i predsjednici svih prometnih sindikata koji djeluju u ZET-u: Sindikat branitelja i radnika ZET-a, predsjednik Darko Matijević, Sindikat radnika JGPPRH, predsjednik Ivan Kočet, Sindikat SVA, predsjednik Radoslav Vlašić, Sindikat tramv.bus i servisera RH, predsjednik Ante Harni, Sindikat Zagrebačkog Holdinga ZET, predsjednik Dražen Jović, Sindikat autob. prometa Zagreb, predsjednik gosp. Ilija Tadić, Sindikat hrvatskog vozača, predsjednik Tihomir Peti, Vozački sindikat ZET-a, predsjednik Lovro Marić, Novi sindikat, predsjednik Boris Jamnić i Vozački strukovni sindikat, predsjednik Robert Čermak.

Otvarajući raspravu, moderator Alen Ostojić, predsjednik Savjeta i gradski zastupnik HSLS-a, istaknuo je da su fizički i verbalni napadi, prijetnje oružjem, nažalost i ubojstva, svakodnevnica rada vozača i prometnih radnika u javnom prijevozu europskih i svjetskih metropola. U posljednjih nekoliko mjesecu fizička ozljeđivanja vozača autobusa i tramvaja ZET-a kao i kontrolora karata primjetna su pojava u Zagrebu. Prema podacima Sindikata vozača i prometnih radnika u tijeku prošle godine zabilježeno je 16 fizičkih i verbalnih napada na vozače autobusa, dva na vozače tramvaja i osam na kontrolore karata ZET-a.

– Mišljenja sam da radnici ZET-a imaju pravo na sigurnost u istoj razini, kao i građani koji koriste javni gradski prijevoz. Zahtjev sindikata doživljavam kao poziv nadležnima za preispitivanje postojećih i predlaganje novih mjera zaštite, koje bi trebali usvojiti kako bi javni prijevoz bio još sigurniji i istovremeno funkcionalniji, pa i bliži potrebama građana. Ostojić je istaknuo da autobusni i tramvajski gradski prijevoz čine važnu komponentu kvalitete života u Gradu Zagrebu, no da unatoč tome tome vozači i prometni radnici trpe nasilje na radnom mjestu. Upravo zato danas smo ovdje, ja vam se zahvaljujem na odazivu, rekao je Ostojić.

Okrugli stol obuhvatio je 6 cjelina:Gradske odluke o uređenju javnog prijevoza i izgrađenost infrastrukture ZET-a, Nacionalna politika naspram zaštite vozača, (Ne)Sigurnost u javnom prijevozu, Nasilje u zbilji, Što ZET i Zagrebački holding čine po pitanju zaštite vozača i upravljanja rizucima u javnom prijevozu i prijedlozi zaključaka.

Anto Jelić je upozorio kako je bilo i slučajeva teškog ozlijeđivanja vozača, a da počinitelji za to nisu bili kažnjeni niti jednim danom zatvora. Ustvrdio je kako su nakon napada vozači najčešće prepušteni sami sebi. Jelić ali i njegove kolege iznijeli su niz primjedbi na račun ZET-a koje bi se mogle staviti u kategoriju nedjelovanja i nebrige u ostavarivanju sigurnosti prometnog osoblja.

Upitan koji su najčešći uzroci napada, Jelić je rekao kako su uprave ZET-a i Zagrebačkog holdinga zatražile da vozači putnike u vozilo puštaju isključivo na prednja vrata i kontroliraju karte pa problemi nastaju s osobama koji ne žele platiti kartu za korištenje usluge prijevoza i tu nastaju sukobi. Problema s putnicima koji plaćaju kartu najčešće nema, kazao je Jelić te podsjetio da su vozači dužni kontrolirati karte i neposjedovanje sankcionirati, jer im je to u opisu posla i ako ga ne odrade prijeti im otkazivanje ugovora o radu.

Upozorio je da se često napadi na vozače događaju tijekom same vožnje, pa je tako u Vrapču napadnut vozač autobusa koji je srećom bio blizu stajališta i uspio zaustaviti vozilo. Što bi bilo da se to dogodilo primjerice na Jadranskom ili Mostu slobode pa da stradaju deseci ljudi, upitao je Jelić.

Voditeljica podružnice ZET-a Ljuba Romčević Žgela kazala je kako se vozila opremaju videonadzorom kako bi vozačima olakšali rad i kod napada na njih u suradnji s policijom olakšali pronalaženje počinitelja. Pojasnila je kako su vozači u stalnom kontaktu s prometnim centrom u Zapruđu koji reagira na dojave s terena i alarmira nadležne službe te naglasila da vozači i kontrolori ZET-a svoj posao obavljaju profesionalno.

ZET ima 3700 zaposlenika od čega 1800 vozača tramvaja i autobusa te 95 kontrolora. U prometu je dnevno oko 1200 vozača i oko 60 do 70 kontrolora, ovisno je li radni dan, nedjelja ili blagdan. ZET-ovi autobusi voze na 138 linija, a tramvaji na 15, a tome treba dodati i noćne linije. ZET pruža usluge za više od milijun građana Zagreba i okolice, rekla je Žgela napominjući da je pravilnicima propisano što se u sredstvima javnog gradskog prijevoza može, a što ne smije raditi. Žgela je potvrdila da ZET nema opći akt koji definira standardnu sigurnosnu opremu u autobusima i tramvajima. Ona je istaknula da je video nadzor postavljen u 142 tramvaja i 85 autobusa.

Direktor Službe sigurnostiZagrebačkog holdinga Joško Morić kategorički je ustvrdio kako nitko, u ime i za račun uprave ne može ući naoružan u vozilo javnog gradskog prijevoza, budući se nedavno pojavio takav zahtjev kako bi se kontrolori zaštitili od napada. No to ne znači da će se tolerirati voženja bez vozne karte i da se neće smanjivati rizici za djelatnike. Ipak, osim edukacije vozača i kontrolora ZET-a o nekonfliktnoj komunikaciji Morić nije bio spreman navesti niti jednu drugu mjeru koju Zagrebački holding provodi u interesu zaštite vozača. Morić je istaknuo da broj napada na vozače i kontrolore nije dramatičan.

Mate Kraljević bio je puno jasniji i rječitiji. Kraljević je rekao da će se uskorao sve kamere u vlasništvu ZET-a objediniti s kamerama gradskog Centra za video nadzor koje će biti 24 sata dostupne policiji i to u realnom vremenu. Kraljević je istaknuo da gradska uprava kreće u aktivnosti izrade zakona o gradskom redarstvu koji bi imao za cilj objediniti sve redarstveno i kontrolno osoblje u jedinstvenog gradskog redara.

Velimir Tišma, predstavnik PUZ-a istaknuo je dobru suradnju policije i ZET-a. Rekao je da je jedan od glavnih uzroka napada na vozače alkohol. Pohvalio je značaj video nadzora, ali je istaknuo porast džepnih krađa u javnom prijevozu. Tišma je predložio snažniju uporabu govornih automata u javnom prijevozu isticanje vidljivih sankacija prema potencijalnim napadačima i daljnji rad na edukaciji prometnog osoblja.

Na kraju okruglog stola Ostojić je naveo neke od mogućih zaključaka:

1. Nasilje ne smije biti dio ničijeg radnog mjesta, a ponajmanje radnika koji provode odluke Gradske uprave i Gradske skupštine Grada Zagreba. To im treba biti omogućeno bez straha za njihovu sigurnost. Stoga prihvaćamo i tražimo nultu toleranciju nasilja na radnom mjestu.

2. ZET, ZGH, Gradska uprava i Gradska skupština Grada Zagreba imaju dužnost i obvezu skrbiti o dobrobiti i sigurnosti vozača i prometnih radnika u javnom gradskom prijevozu, kao i o dobrobiti i sigurnosti korisnika javnog prijevoza.

3. Potrebna je daljnja izgradnja prometne kulture, kao i kulture ponašanja u javnom prijevozu. Tek kada vozači i putnici postanu podjednako svjesni onoga što se od njih očekuje u javnom prijevozu, nestati će neprimjerenog i protupravnog ponašanja.

4. Potreban je daljnji zajednički napor gradske uprave, ZET-a i Zagrebačkog holdinga u izgradnju integralne sigurnosti javnog prijevoza poglavito u provedbi mjera mehaničke i tehničke zaštite autobusa i tramvaja, te preventivnih i reaktivnih mjera.

Permalink